IP telefonski sistemi
VOIP tehnologija (Voice over Internet Protocol), prenos glasa preko interneta osnova je za funkcionisanje nove, digitalne vrste telefonije – IP telefonije. Ova vrsta telefonije postala je ozbiljan konkurent konvencionalnoj telefoniji, zbog niza prednosti i ušteda.
IP telefonija omogućava obavljanje telefonskih poziva korišćenjem internet konekcije velike brzine (Broadband – kablovski, ADSL internet), umesto konvencionalne analogne telefonske linije. IP telefonske centrale (IP PBX) za svoj rad koriste klasičnu računarsku infrastrukturu (računarsku mrežu), a mogu da integrišu i standardne analogne telefonske linije zahvaljujući FXO i FXS interfejsima.
Prednosti IP telefonskih sistema:
- Smanjani troškovi telefoniranja
- Olakšano upravljanje telefonskim sistemom
- Unapređene funkcionalnosti
- Upotreba računarske mreže
- Mogućnost koršćenja različitih telefonskih uređaja
- Laka nadogradivost sistema
- Integracija sa poslovnim aplikacijama
- Integracija udaljenih poslovnih jedinica u jedinstven sistem
IP telefonske centrale (IP PBX)
IP telefonska centrala je elektronski sistem koji spaja telefonski sistem unutar firme sa spoljnom javnom telefonskom mrežom, kao i sa mobilnim mrežama. IP centrala omogućava audio i video komunikacije kao i instant poruke (IM) kroz tcp/ip protokol unutar interne mreže, a takođe omogućava izlaz interne mreže na javnu telefonsku mrežu za telefonsku komunikaciju.
Zahvaljujući činjenici da je najveći deo funkcionalnosti IP telefonskih centrala sadržan u softveru, relativno je jeftino i jednostavno dodavati dodatne funkcionalnosti. Interfejs za integrisanje analognih telefonskih sistema omogućava povezivanje na tradicionalne telefonske linije kao i korišćenje klasičnih analognih telefonskih aparata.
IP centrale koje imaju omogućen SIP (Session Initial Protocol), mogu se koristiti za multimedijalnu komunikaciju (glasovne i video pozive) kroz IP mrežu. Ova komunikacija koristi napredne tehnike enkripcije i proxy servere za formiranje poziva kroz internet.
IP telefonske centrale (IP serveri) funkcionišu zahvaljujući namenskim softverima, najčešće na bazi Linux-a. U zavisnosti od proizvođača hardvera, svaka ip centrala radi na zasebnoj softverskoj platformi. Najpopularnije softverske platforme su svakako Asterisk, Elastix i FreeSWITCH koje su izrađene kao GNU GPL besplatni proizvod, a veliki proizvođači poput kompanija 3CX, Digium, Cisco i Siemens razvijaju svoje softvere koji funkcionišu isključivo na njihovim hardverskim platformama.
Karakteristika IP telefonskih centrala:
- Neograničena proširivost
- Olakšano upravljanje telefonskim Automatski govorni servis sa preusmeravanjem poziva
- Neograničen broj sandučić za govornu poštu
- Integracija mobilnih telefona u sistem
- Identifikator poziva
- Napredni korisnički interfejs
- Snimanje poziva
- Programirano preusmeravanje poziva
- Podrška za analogne telefone
- Više programiranih muzika na čekanju
- “Voicemail to email” funkcija
- SMS notifikacija za primnjenu glasovnu poruku
- Integraciju u Microsoft Outlook
- Integrisanje sa CRM softverima
- Obaveštenje o poziciji osobe koja poziva
- Izbor voip provajdera po želji
- Podrška za fax
- Fax na email funkcija
- Upotreba softverskih telefona
- Transfer poziva
- Konferencijski poziv